Hekling, hekling, hekling.

Hei!

I dag har jeg vært og kjøpt inn garn til å lage flere amigurumi. Følg med framover, det blir mye gøy på bloggen!

Liker alle disse garntypene kjempegodt jeg. Det er greit å ha litt forskjellige typer garn. Om en garntype passer til et prosjekt, så er det ikke sikkert det passer til neste. Litt gøy å se hvordan utfallet blir når man bruker forskjellige typer garn og forskjellige heklenåler. Man får aldri nok garn!

Slik ble den første ugla. Ble egentlig ganske fornøyd, men nebbet skulle gjerne ha vært snudd opp ned.. haha. Her har jeg brukt heklenål 2,5. Til kroppen så har jeg brukt garnet cotton 8/4 fra stoff og stil i fargen korall. Det hvite og svarte på uglen er heklet med bomullsgarn fra sparkjøp. Kroppen er fylt med tørkede erter og vatt. Nebbet er brodert på.

Har tatt utgangspunkt i en gratis oppskrift som jeg fant på http://www.groshobby.blogspot.no. Det er en kjempefin blogg med mye inspirasjon. Ta en titt! Selve oppskriften finner du her: http://groshobby.blogspot.no/2014/05/hekla-ugler-i-laaange-baner-med.html.

Øynene laget jeg slik:
1. omg: (svart garn) Hekle 6fm i en magisk ring 
2. omg: (svart garn) Hekle 2fm i hver fm (x6) 
3. omg: (svart garn) Hekle 1fm i hver fm (x12) og avslutt med en kjm. (Denne omgangen kan du droppe hvis du er fornøyd med størrelsen på det svarte i øyet etter 2. omg, men avslutt med en kjm uansett).
4. omg: (hvitt garn) Hekle 1 lm i starten av omg. deretter 1fm, 2fm i neste ut omgangen.
5. omg: (hvitt garn) 2fm, 2fm i neste fm omgangen ut.

Du kan brodere på en hvit trekant i hjørnet på øyet for å få det til å se litt søtere ut. Jeg har ikke gjort det på min ugle, men jeg gjorde det på den aller første ugla jeg laget. Den kan du se her: http://craftsystuff.blogg.no/1493657888_heklet_ugle.html (på min ugle er de hvite trekantene i bunnen på øyet, men personlig synes jeg det ser bedre ut hvis de er oppe i hjørnet av øynene. 

Det er bare å skrive en kommentar hvis det er noe du lurer på med oppskriften eller lignende. 

Jeg startet egentlig på en mørkegrå ugle også, men jeg gikk tom for garn. Det var heller ikke så lett å få tak i denne garntypen her jeg bor, så jeg måtte bestille nytt fra http://www.hobbii.no i dag. Her har jeg brukt heklenål 4,0. Til kroppen er det brukt drops i love you #5 i fargen mørkegrå. Det rosa på vingene er drops paris i fargen mellomrosa. Denne blir sikkert dobbelt så stor som den første jeg laget.

Siden jeg ikke fikk tak i garnet jeg trengte for å fullføre den mørkegrå uglen, så startet jeg like greit på en ny en! Her bruker jeg heklenål 2,5 og garnet heter viking bjørk i fargene 543 og 563. Denne er egentlig snart ferdig, Følg Craftsystuff på Instagram hvis du vil se det ferdige resultatet!

Synes det er veldig greit å øve seg litt på å lage slike ugler nå. Det gjør at jeg blir flinkere til å hekle med samme fasthet, at øynene blir fine (til slutt håper jeg) og rett og slett det å øve seg på å brodere. Uglene er veldig fine hvis man vil hekle noe som både er gøy og lett!

Hva synes du om amigurumi? 
Håper du har en fin lørdagskveld videre!

#hekling #hekle #ugle #garn #helg #hobby #diy #håndarbeid

Én kommentar

Ann Kristin

11.05.2017 kl.11:57

Du har blitt skikkelig proff på ugler! 😊

Skriv en ny kommentar

craftsystuff

craftsystuff

27, Trondheim

Follow